Megoldás-e a krónikus derékfájás kezelése antibiotikummal?

2016.05.20.

Tudja-e, hogy a krónikus derékfájdalmat az esetek 35-40%-ban nem maga a porckorong kopás illetve sérv, hanem az ezeket kísérő, a szomszédos csigolyákban kialakuló, csak MR-rel kimutatható csontoedema okozza. Csontoedemával társult krónikus derékfájás (un. Modic I. típusú discovertebralis elváltozás) antibiotikummal jól kezelhető.

deréki gerinc MR képe (STIR szekvencia, sagittalis metszet)

65é férfi betegem visszatérő jól kezelhető kisugárzó derékfájdalma 1 évvel ezelőtt állandó tompa fájdalomként jelentkezett, a fájdalom jellege tehát megváltozott. MR vizsgálat az LIV porckorong ismert sérvesedése mellett a szomszédos LIV és LV csigolyában csontoedemát, instabilitást mutatott.  A kiterjedt MR elváltozások, a porckorong fokozott kontraszt felvétele  esetleges valódi bakteriális csigolyagyulladás és krónikus reaktív gerincgyulladás lehetőségét is felvetették, azonban ezeket az anamnézis, a klinikum és egyéb részletes kivizsgálás (laboratóriumi vizsgálatok, rtg, csontscintigraphia, szeptkus csontsebészeti konzílium) nem támasztottak alá. Nem szteroid gyulladáscsökkentőt szedett, stabilizáló gerinctornát végzett. Panaszai nem szűntek, MR kontrol változatlan, súlyos „Modic I. típusú elváltozások” –t mutatott.

A nemzetközi szakirodalom áttekintése során tudományos közlemény számolt be arról, hogy a krónikus derékfájás egy részében a porckorong kopást, sérvesedést csontvelő oedema kíséri, s ebben az esetben a derékfájás antibiotikummal (amoxicillin + klavulánsav, Magyarországon Augmentin néven van forgalomban) jól kezelhető. A kutatócsapat kettős vak randomizált kontrollált vizsgálatot végzett. Az antibiotikus terápiában részesült 144 betegnél szignifikánsan jobb eredményt értek el a placeboval kezelt csoporthoz képest, derékfájdalmuk lényegesen csökkent, mozgásuk javult.

A Modic féle discovertebralis (porckorong és csigolya) elváltozások MR fogalom, az MR képalkotás bevezetése óta ismerjük, s a degenerált (kopott) porckorong környezetében a csigolyákban létrejött csontszöveti elváltozásokat jelenti.  A Modic I típusú elváltozás a csigolya csontoedemája.

A porckorong kopásos folyamata során a csigolya zárólemeze feltöredezik, berepedezik, a zárólemez mentén érujdonképződés, gyulladás, oedema jöhet létre. A porckorong rossz vér- és oxigénellátású szövet, benne az alacsony fertőzőképességű, oxigénhiányos környezetben is életképes baktériumok mint egy raktárban túlélhetnek. Ilyen baktériumok a Proprionebacterium acnes, a Corynebacterium, melyek a bőrről, a szájnyálkahártyáról a vérárammal jutnak el a beteg porckorongba. A kopásos folyamat, az érujdonképződés folytán ezek a túlélő baktériumok feléledhetnek, szaporodásnak indulhatnak, lokális gyulladást eredményezve. A gyulladás másodlagosan a szomszédos csontszövetre, a csigolyákra is ráterjed. A csontban kialakuló gyulladást a csontoedema jelzi, mely MR vizsgálattal mutatható ki, és a már fenn említett  Modic I. típusú elváltozásnak nevezzük. A Modic I. discovertebralis degeneratio instabilitásra utal, klinikailag gyulladásos, nyugalmi jellegű fájdalomban, a deréki gerinc mozgáskorlátozottságában nyilvánul meg.

A bakterális fertőző eredetet feltételezve, a MAST terápia (Modic antibiotic spine therapy, Modic antibiotikus gerincterápia) ésszerű terápiának tűnik. Az Augmentin a beteg porckorongba jól behatol, és az említett vizsgálatban 100 napon át 3x625mg dózisban adva szignifikánsan jó hatásúnak bizonyult. Aránylag kevés mellékhatása van, hasi panaszok, puffadás, hányinger, hányás léphet fel szedése során.

Még egyszer hangsúlyozzuk, hogy az antibiotikus kezelés a krónikus kopásos derékfájásnak csak egy részében indokolt, amikor alacsony fertőzőképességű bakteriális eredet tételezhető fel, s ezt az MR vizsgálat csontoedemaként jeleníti meg. Az antibiotikus terápia megkezdése előtt reumatológiai konzultáció mindenképpen szükséges.